Air Speed Indicator چیست؟ /

Image result for cessna Air Speed Indicator

در این پست به بررسی ساختار و وظیفه ی Air Speed Indicator خواهیم پرداخت. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را ببرید.

پیش نیاز این مطلب برای مطالعه: Pitot-Static System (کلیک کنید) و pitot tube (کلیک کنید) و Static port (کلیک کنید)

Air Speed Indicator یا ASI به Instrument ای گفته می شود که توسط آن سرعت هواپیما در حین پرواز بدست می آید. سرعت هواپیماها در حین پرواز معمولا بر حسب Knot محاسبه می شود. هر Knot برابر با ۱٫۸۵۲ کیلومتر بر ساعت می باشد. برای مثال اگر پرنده ای در آسمان با سرعت ۱۰۰ Kt در حال پرواز باشد، سرعت ان بر حسب کیلومتر بر ساعت برابر است با ۱۸۵٫۲٫ ASI سرعت پرنده را با نشان دادن اختلاف فشار هوا بین Static Port و Pitot Tube نشان می دهد. بدیهی است که در حین پرواز فشار Pitot tube همواره بیشتر از Static port می باشد. هرچقدر اختلاف بین این دو بیشتر باشد Air Speed Indicator سرعت بیشتری را نشان می دهد.

 

همچنین واضح است اگر Pitot tube یا Static port مسدود شده باشند سرعت هواپیما به درستی به نمایش در نمی آید. در پست های آتی به بررسی شرایطی خواهیم پرداخت که Pitot tube یا Static port مسدود می شوند. حول عقربه ی ASI کمان ها و خطوطی با رنگ های سفید، سبز، زرد و قرمز می باشد. عقربه بر روی هر کدام از این رنگ ها قرار بگیرد معنای خاصی می دهد و اقدامات خاصی باید صورت بگیرد.

 

در بین رنگ ها اولین کمان، کمان سفید رنگ می باشد. ابتدای کمان سفید مربوط به سرعت Stall هواپیما وقتی که flap زده شده است و چرخ ها باز هستند. به صورت کلی جواز استفاده از flap ها تنها در سرعتی است که در white arc (کمان سفید) می باشد. اگر کمتر باشد تاثیری ندارد و اگر بیشتر باشد به Flap آسیب خواهد رسید. ابتدای رنگ سبز رنگ سرعت Stall هواپیما وقتی که چرخ ها بسته و Flap زده نشده است، می باشد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: Air Speed Indicator چیست

جمعه 22 ارديبهشت 1396 | 13:55 | علیرضا حاتمی |